Kinderen wonen in Nederland niet alleen. De leerlingen staan bij deze opdracht stil bij hun familie. Want wat is nou de kracht van familie? Wie hoort bij hen? Wie maken van hun huis een veilig thuis? Ze leren hoe hun familie is opgebouwd en hoe de stamboom van hun familie eruitziet.
MIJN FAMILIE
SOS Familie vragen – kringgesprek
Werkvorm: Klassikaal
Tijdsduur: 15 minuten
Benodigdheden: SOS Familie vragen groep 3 en 4
Voordat de leerlingen de opdracht gaan maken is het leuk om ze elkaar te laten vertellen over hun eigen familie. Dit kun je doen in de vorm van een kringgesprek en aan de hand van de SOS Familie vragen. Bedenk voordat je deze opdracht gaat doen of er leerlingen zijn waarbij dit onderwerp gevoelig ligt, bijvoorbeeld door overlijden of scheiding van de ouders.
Op het digibord worden via deze presentatie klassikaal verschillende vragen over de familie en het gezinsleven van de leerlingen gesteld. Leerlingen beantwoorden de vragen, en vergelijken hun antwoorden. De vragen en de antwoorden kunnen tot mooie gesprekken leiden.
Mijn stamboom maken
Werkvorm: Individueel
Tijdsduur: 20 minuten
Benodigdheden: Stamboom, kleurpotloden, stiften
De stamboom kun je downloaden en deze voor iedere leerling uitprinten en gebruiken in de les. Leg de leerlingen uit dat ze hun eigen familie gaan tekenen in de vorm van een boom en dat dat heel officieel een ‘stamboom’ heet.
- De leerlingen beginnen met hun eigen naam te schrijven in de stam van de boom
- Als ze broertjes/zusjes hebben mogen ze hun namen in een vakje onder of boven hun eigen naam schrijven of een mooie tekening maken van bijvoorbeeld hun allerliefste knuffel of eten.
- Bij de bovenste takken links vullen de leerlingen ‘mama’ of de naam van hun moeder in en daarnaast ‘papa’ of de naam van hun vader. Er is ook ruimte om iets moois te tekenen dat hen aan hun vader of moeder doet denken.
- De leerlingen kunnen in de boom tekeningen maken van dingen die hen aan thuis doen denken. Zoals een knuffel of een huisdier of iets lekkers dat ze graag eten.
EEN DAK BOVEN JE HOOFD
Opdracht 1: Huis wordt thuis
Werkvorm: Individueel
Tijdsduur: 20 minuten
Benodigdheden: Huisje, kleurpotloden, stiften
Een van de belangrijkste behoeften in een mensenleven is een dak boven je hoofd. Een plek waar je je veilig kunt voelen. Maar een veilige plek gaat verder dan een huis alleen: ook de omgeving, buurt, of het dorp waarin het huis staat en alle mensen die daar wonen, spelen hierbij een rol. Bij dit thema staan de leerlingen stil bij hun eigen thuis.
Elke leerling mag zijn of haar eigen huis maken. Hier vind je de blauwdruk van een huis. Print de blauwdruk (eventueel uitvergroot op A3) op dikker papier of karton en laat het de leerlingen zelf zo mooi mogelijk inkleuren. Ze mogen ook hun naam op het huis zetten en aangeven met welke familieleden ze thuis wonen en waar hun eigen kamer is. Als er leerlingen zijn die bijvoorbeeld twee huizen hebben, omdat de ouders of verzorgers gescheiden zijn, kan het de leerling twee huizen maken.
Opdracht 2: Bouw jouw eigen huis
Werkvorm: Individueel
Tijdsduur: 20 minuten
Benodigdheden: Lijm, scharen
Nadat de leerlingen hun huis gekleurd hebben, mogen ze het in elkaar knutselen met een schaar en lijm.
Opdracht 3: Maak samen een dorp
Werkvorm: Klassikaal
Tijdsduur: 15 minuten
Benodigdheden: Groot vel papier, karton en lijm
Als alle huizen klaar zijn, is het tijd om ze op een groot vel papier te plakken. Bespreek van te voren hoe het dorp eruit gaat zien. Staan alle huizen aan een groot plein? Of zijn er juist heel veel verschillende straten? Wat staat er nog meer in een dorp? Laat de leerlingen zelf, maar met elkaar, beslissingen maken door middel van de meeste vingers gelden. Als alle huizen in het dorp zijn geplakt, kunnen de leerlingen bomen knutselen en de besproken straten, parken, speeltuinen, en andere gebouwen tekenen of knutselen.
De kracht van familie
De emotionele band met familie is de sterkste die er is. Familie is je basis. Door armoede, ziekte, natuurrampen en oorlog hebben 220 miljoen kinderen over de hele wereld geen ouders of een veilig thuis. 1 op de 10 kinderen staan er grotendeels alleen voor. Vaak is er geen geld voor voeding, kleding of school. En al helemaal geen tijd voor zorg en begeleiding.
SOS Kinderdorpen gelooft in de kracht van familie. Elk kind waar dan ook ter wereld, ongeacht achtergrond, geloof of cultuur, moet kunnen opgroeien in een liefdevolle, sterke familie en veilige omgeving. Het is de kracht en de continuïteit van het dagelijkse familieleven en de onvoorwaardelijke liefde, bescherming en zorg die de basis vormt voor de gezonde ontwikkeling van een kind, voor een blijvende positieve verandering, voor een kansrijke toekomst. En wat een kind leert geeft het door.
- Ontbreekt de familie of dreigen kinderen hun familie te verliezen, dan is SOS Kinderdorpen er:
- Is er nog familie? Dan wordt een programma op maat gemaakt. Van noodhulp gericht op de eerste levensbehoeften, zoals voeding, kleding en medische zorg, tot hulp bij de opvoeding, (medische) verzorging en het onderwijs. Maar ook met zaden voor gewassen, landbouwtrainingen, leningen en het verdienen van een eigen inkomen. SOS Kinderdorpen begeleidt de familie op alle terreinen, zodat ze steeds zelfstandiger en sterker worden en goed voor de kinderen kunnen zorgen.
- Is er onvoldoende familie? Dan wordt gezocht naar andere familieleden die de zorg op zich kunnen nemen. Regelmatig lukt dit en kunnen de kinderen ‘thuis’ in hun eigen familie blijven.
- Is er geen familie, of is het niet veilig? Dan zorgt SOS Kinderdorpen voor een liefdevol pleeggezin, een warm thuis in een SOS familie in de gemeenschap of in een kinderdorp. Uiteraard blijven broertjes en zusjes altijd bij elkaar en hebben de kinderen hierin zelf ook een stem.
Meer lesmateriaal?
SOS Kinderdorpen heeft lespakketten voor alle groepen in het basisonderwijs samengesteld. Nieuwsgierig? Klik op de meer lesmateriaal te bekijken: