28 maart 2022
In het TV programma EenVandaag is aandacht besteed aan het werven van nieuwe donateurs door het inzetten van wervers op straat. Veel goede doelen, ook SOS Kinderdorpen, zetten straatwerving in voor het aantrekken van nieuwe donateurs. Naar aanleiding van de uitzending heeft u misschien vragen over het werven van donateurs door SOS Kinderdorpen en uw donatie.
Om zoveel mogelijk kinderen zonder ouderlijke zorg en kwetsbare families te kunnen helpen, zijn we afhankelijk van donaties. Om steun voor het werk van SOS Kinderdorpen te krijgen, willen we zoveel mogelijk mensen vertellen over de positieve impact van ons werk. Daarom informeren we bestaande donateurs en ook mogelijk nieuwe donateurs op verschillende manieren over ons werk.
We zetten een mix van verschillende middelen en methoden in om bestaande en mogelijke nieuwe donateurs te bereiken. Bijvoorbeeld via onze website, social media, TV-campagnes, radioreclames en advertenties in dagbladen . Het is nodig om voortdurend onder de aandacht te blijven, want alleen dan kunnen we nieuwe donateurs aantrekken.
Ook straatwerving is een onderdeel van onze fondsenwerving. Hiervoor schakelen wij ook professionele bureaus in. Zij vertellen aan potentiele donateurs hoe wij kwetsbare kinderen helpen. Dit blijkt nog steeds een hele goede manier voor de start van een langdurige relatie met en ondersteuning van donateurs.
Wat u, als donateur, van ons mag verwachten is dat wij er alles aan doen om de kosten voor adverteren , voorlichting, fondsenwerving en andere uitgaven zo laag mogelijk te houden, om zoveel mogelijk te kunnen besteden aan onze projecten. Elke uitgave die wij doen om nieuwe fondsen te werven, wordt zorgvuldig vooraf beoordeeld en achteraf geëvalueerd. Voor wat onze uitgaven aan straatwerving betreft, wegen de baten nog altijd op tegen de kosten. We trekken veel nieuwe donateurs aan die voor meerdere jaren aan SOS Kinderdorpen blijven verbonden. Met deze donaties kunnen we nog meer kwetsbare kinderen en hun families helpen.
Verantwoording en toezicht
SOS Kinderdopen is transparant over onze uitgaven voor fondsenwerving. Alle erkende goede doelen zijn verplicht jaarlijks te publiceren hoeveel van hun uitgaven aan wervingskosten worden besteed, naast hun uitgaven voor administratie en beheer, en het percentage dat aan het doel wordt besteed.
De kosten die wij maken voor voorlichting en fondsenwerving worden jaarlijks vermeld in ons jaarverslag. Deze worden in eerste instantie gecontroleerd door de accountant en moeten de richtlijnen voor het jaarverslag voor goede doelen zorgvuldig onderbouwd worden. Vervolgens kijkt ook de toezichthouder CBF hiernaar. De toezichthouder CBF toetst vanuit de Erkenningsregeling op de verhouding tussen de kosten fondsenwerving (alle methoden) en de besteding aan het maatschappelijke doel.
Wet- en regelgeving en zelfregulering
SOS Kinderdorpen is gebonden aan diverse wet- en regelgeving, zoals de AVG en de code fieldmarketing (onderdeel van de Reclame Code). Daar bovenop geldt voor goede doelen de Erkenningsregeling met strenge kwaliteitseisen. De toezichthouder CBF toetst goede doelen op naleving van de kwaliteitseisen. Specifiek voor het kanaal huis-aan-huis donateurswerving heeft de sector in de Stichting Regulering Huis-aan-huis Werving bovendien afspraken met de wervingsbureaus gemaakt om overvraging te voorkomen en geldt er een gedragscode. Eventuele klachten over huis-aan-huis werving kunnen bij de betrokken organisaties, bij de Reclame Code Commissie of bij het CBF worden ingediend.
Verantwoorde huis-aan-huis werving
Het verantwoord inzetten van huis-aan-huis werving is binnen de sector dus geregeld via de Stichting Regulering Huis-aan-huis Werving. Daar zijn afspraken gemaakt over de kwaliteit van de werving en het beperken van de vraag aan de deur. Zo is er een wervingsrooster dat de werving reguleert en limiteert en een gedragscode die de kwaliteit waarborgt. Ook SOS Kinderdorpen zet straatwerving in volgens het wervingsrooster en de gedragscode.
Meer nieuws lezen? Bekijk ons nieuwsoverzicht.