Familie is de rode draad binnen het familiebedrijf Go-Tan

Familiebedrijf Go-Tan is groot geworden in chilisauzen, kroepoek, woksauzen en andere Aziatische smaakmakers en bijgerechten. Een echte Aziatische familie, waar iedereen mag aanschuiven. Dat familiegevoel willen ze ook meegeven aan kinderen die in moeilijkere omstandigheden opgroeien. Om die reden steunen ze SOS Kinderdorpen

Han Go (53) is met zijn gezin net terug van een bezoek aan zijn broer Cliff (61) in Singapore. Ondanks de afstand ziet hij hem regelmatig: ‘We vinden het als familie fijn om elkaar op te zoeken.’ In feite zet Han de familietraditie voort. Vroeger ging hij zelf als klein jochie met zijn ouders en twee oudere broers elke zaterdag en zondag vanuit woonplaats Veenendaal naar oma, in Amstelveen. ‘We waren enorm close. Het hele huis zat dan vol, er kwamen gedurende het weekend wel vijftig mensen langs. En er was altijd eten.’ 

Geld inzamelen

Eten en familie, het zijn twee thema’s die als een rode draad door het leven van de familie Go lopen. Het is dan ook niet gek dat SOS Kinderdorpen via eten een intrede deed in het leven van de Go’s. Han: ‘In 2003 stond ik op de Huishoudbeurs. Ik werd aangesproken door een jong stel, initiatiefnemers van Drive The Planet. Zij zochten sponsors voor hun reis van Amersfoort naar Beijing. Met die reis wilden ze aandacht vragen en geld inzamelen voor SOS Kinderdorpen. Go-Tan bestond toen vijftig jaar en ter gelegenheid daarvan hebben we een cadeaulijst gemaakt, zoals je ook wel voor een bruiloft doet. Op die lijst stonden bijvoorbeeld een stoel van honderd euro en een tafel van tweehonderd euro. Mensen konden die kopen. Nou, niet echt natuurlijk, ze doneerden dat bedrag aan SOS Kinderdorpen. Zo is onze relatie met SOS Kinderdorpen begonnen.’ 

Tante Poppy

Han Go is samen met zijn broers Cliff en Bing (59) aandeelhouder van familiebedrijf Go-Tan. Het bedrijf is opgezet door hun vader Frans in 1954, vanuit de garage achter hun huis. Diens broers en zussen helpen ook mee. Vader Go weet echt naam te maken met een nieuwe productietechniek voor de borrelnoot. In de jaren daarna wordt het assortiment uitgebreid. De familie krijgt daarbij hulp tante Poppy, die vanuit Indonesië wordt ingevlogen met receptenboek onder haar arm. Het bedrijf groeit de laatste jaren ook in omvang: er zijn meer vierkante meters nodig voor de productie, dus er komen fabriekslocaties bij. 

Iedereen is gelijk

Na het overlijden van vader Frans levert de rolverdeling tussen de broers geen enkel gedoe op. ‘We hebben nooit discussies over geld, iedereen is gelijk. Het gaat heel harmonieus, dat is altijd zo geweest. Onze vader leerde ons ook om zuinig te zijn. Je wordt er niet per se gelukkiger van om alles al te hebben. Het is mooi om wat te dromen te hebben.’ 

Netwerk van families

En mooie dromen wenst hij iedereen toe. Ook kinderen die minder mogelijkheden hebben meegekregen dan hijzelf. Daarom is Han namens Go-Tan een ware ambassadeur voor SOS Kinderdorpen en draagt het bedrijf structureel bij aan Families voor Families, een netwerk van familiebedrijven die families ondersteunen via SOS Kinderdorpen. Hij komt graag op de bijeenkomsten die SOS Kinderdorpen voor dit netwerk organiseert. ‘Laatst was ik op een kookworkshop met Ron Blaauw. Met andere familiebedrijven kun je het dan over actuele ontwikkelingen hebben, zoals dat alles snel duurder wordt. Hoe gaan andere bedrijven daarmee om?’ 

Moederliefde

SOS Kinderdorpen sluit als goed doel perfect aan bij het ideaal dat Han in zijn jonge jaren had: hij wilde eerst gaan werken en daarna een weeshuis in Delhi beginnen. Eenmaal aan het werk gaat Han daar anders over denken. Althans, over de uitvoering ervan. ‘Los van dat ik mijn eigen werk heel leuk vind en dat graag wil blijven doen, heeft SOS Kinderdorpen oneindig veel meer ervaring in hoe je kinderen het beste kunt helpen.’ Hij vertelt over een reportage van Jochem van Gelder, die kinderen liet zien op een vuilnisbelt in Bandung. ‘Nota bene het geboortedorp van mijn familie. Die kinderen liepen daar op blote voeten tussen het vuilnis. Ik vond dat hartverscheurend. Ook bracht Jochem een moeder in een SOS kinderdorp in beeld, die al vele kinderen op een heel liefdevolle manier heeft grootgebracht. Toen dacht ik: investeren in moederliefde is een perfecte investering.’ 

Wolk van positiviteit

Wat de kracht is van zo’n hechte familie? En wat hij daaraan ontleent? Dat vindt Han lastig te beschrijven. ‘Ik ben erin opgegroeid, voor mij voelt het zo normaal.’ 

Ook het fenomeen familiebedrijf is waardevol, leerde hij onderweg naar zijn broer in Azië. ‘Ik zat in het vliegtuig naast een vrouw en we raakten aan de praat. Ik vertelde over Go-Tan en over hoe mijn familie, overgekomen vanuit het buitenland, dat in twee generaties had weten op te bouwen tot wat het nu is. Zij was zo enthousiast. Ze noemden woorden als kwaliteit en echtheid. Ik kreeg een wolk van positiviteit over me heen. Pas toen realiseerde ik me de enorme kracht van familie.’ 

Vragen of meer weten over het Families voor Families netwerk? Neem dan contact op!

Geef kinderen een sterke familie

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.