Vragen over de financiën

Jongetje op school, Oeganda - SOS Kinderdorpen

Hier vind je antwoorden op de veelgestelde vragen over de financiën van SOS Kinderdorpen.

Wat gebeurt er met mijn bijdrage aan SOS Kinderdorpen?

Dit kan per donateurschap verschillen. Sommige donateurs geven gericht aan één land of project. Maar voor de meeste donateurs geldt: jouw bijdrage komt terecht waar dit het hardst nodig is.

In 2023 hebben we met de giften van Nederlandse donateurs het verschil kunnen maken in de levens van 252.120 kinderen, jongeren en ouders. In onze focuslanden financierden we 11 kinderdorpen en 12 familieversterkende programma’s. Daarnaast droegen we bij aan 5 jeugdwerkgelegenheidsprogramma’s en 8 noodhulpprogramma’s. Lees meer informatie hierover in ons jaarverslag.

Hoeveel van het ingezamelde geld gaat naar de kinderen en jongeren?

Van iedere euro die je doneert gaat ongeveer 83 cent naar de SOS projecten. De 17 cent die niet naar de projecten gaat, wordt besteed aan overheadkosten en het werven van fondsen waardoor we meer kinderen kunnen steunen.

Wij vinden het belangrijk dat geworven fondsen zoveel mogelijk aan onze doelstellingen worden besteed en zo snel mogelijk op de plek van bestemming terechtkomen. We streven altijd naar een bestedingspercentage van rond de 80%. Dit percentage kan fluctueren: het ene jaar valt het hoger uit dan het andere jaar. Dit heeft met meerdere factoren te maken zoals: de ontwikkeling in onze inkomsten, de ontwikkeling van de kosten van onze programma’s en de omvang van de bestedingen aan nieuwe programma’s.

Wie controleert de financiën van SOS Kinderdorpen?

Alle bestedingen, ingezamelde gelden en andere uitgaven staan in ons jaarverslag. Dit verslag wordt gecontroleerd door een internationaal erkend accountantskantoor.

Daarbij voldoet SOS Kinderdorpen aan de strenge criteria van het CBF-keurmerk. Dit keurmerk is speciaal ingesteld door het Centraal Bureau Fondsenwerving (CBF) en wordt alleen toegekend aan fondsenwervende organisaties die zich op verantwoorde wijze bezighouden met het inzamelen en besteden van donaties.

In internationaal verband hebben we richtlijnen over de verantwoording van onze bestedingen op het gebied van planning, monitoring, verslaggeving, antifraude en corruptie. Elke SOS organisatie binnen de federatie moet zich hieraan houden. We volgen dit intern nauwlettend. Daarnaast houden zowel interne en externe accountants zorgvuldig toezicht op de financiële huishouding.

 

SOS Kinderdorpen is in het bezit van het CBF-, ISO en ANBI Keurmerk: wat betekent dit?

SOS Kinderdorpen wordt als organisatie op verschillende manieren getoetst. Alles om ervoor te zorgen dat wij de fondsen die we binnenhalen zo efficiënt mogelijk besteden. En op deze manier zoveel mogelijk kinderen, jongeren en families kunnen steunen.

Lees meer over:

Hoe weet ik of SOS Kinderdorpen het ingezamelde geld goed besteedt?

Al onze bestedingen, ingezamelde gelden en andere uitgaven worden opgenomen in onze jaarcijfers. Ons financieel jaarverslag wordt vervolgens gecontroleerd door een internationaal erkend accountantskantoor. Iedereen die geïnteresseerd is in onze financiële verantwoording kan ons jaarverslag bekijken en downloaden. Voor meer vragen over onze financiën, bel 020 303 2500.

Wat betekent het als ik donateur ben?

Als je donateur bent van SOS Kinderdorpen draag je op zeer concrete wijze bij aan de toekomst van kinderen en jongeren, wereldwijd. Met jouw donatie kunnen wij namelijk:

Hoe kan ik mijn machtiging stopzetten?

Je kunt op elk moment je machtiging stopzetten of wijzigen door te bellen naar ons serviceteam via 020-30 32 500. Indien je het niet eens bent met een incasso, kun je deze (binnen 56 dagen) ook via je eigen bank terug laten terugstorten (storneren).

Is het toegestaan om een telefonische machtiging te vragen?

Ja. Omdat wij voldoen aan de strenge eisen met betrekking tot fondsenwerving is het ons wettelijk toegestaan om mensen telefonisch te benaderen en eventuele machtigingen te innen op een specifiek daarvoor bestemde rekening. Iedere donateur dient wel binnen zeven dagen een schriftelijke bevestiging te ontvangen van de gemaakte afspraken. De gesprekken worden voor ons uitgevoerd door een telemarketingbureau. Zij gebruiken daarbij één van de volgende telefoonnummers:

020 – 2182159
020 – 2994127
020 – 7640873
031 – 8727210
070 – 2096020
085 – 0659746

Bovenstaande genoemde telefoonnummers worden gebruikt om de gegevens te verifiëren van nieuwe donateurs of om te vertellen over één van onze projecten en hoe jij die als (ex-)donateur kunt steunen.

Wil je telefonisch contact met ons opnemen? Bel dan naar 020 – 3032500 (lokaal tarief). We zijn op maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 9 tot 17 uur.

Ik wil zelf een project opzetten / ik zoek financiële ondersteuning bij een project: kan ik fondsen bij jullie aanvragen?

We krijgen regelmatig verzoeken van particulieren of stichtingen met de vraag of we kunnen helpen met (het opzetten van) een project. Helaas is dat niet mogelijk. Wij werken werven uitsluitend fondsen voor projecten die geïnitieerd worden door de nationale SOS organisaties in de programmalanden. Zo weten we zeker dat we goed aansluiten op de vraag uit het desbetreffende land.

Wij verstrekken geen fondsen aan projecten van derden en kunnen ook geen projecten toewijzen. Dit wordt niet door ons vanuit Nederland bepaald. De landen waar de programma’s plaatsvinden zijn hierin leidend. Zij onderzoeken de noodzaak om een initiatief op te starten, dienen de aanvraag hiervoor in en voeren de programma’s uit met lokale medewerkers en monitoren deze. Onze rol is “slechts” die van financier en controleur.

Wat verdienen de directeur en de medewerkers van SOS Kinderdorpen?

Sinds we steeds meer programma’s over de hele wereld hebben en steunen, is er professionele begeleiding en ondersteuning nodig. Alle medewerkers van SOS Kinderdorpen verdienen een salaris dat past bij een non-profit organisatie. Onze salarissen liggen gemiddeld lager dan bij vergelijkbare functies in het bedrijfsleven. Ook worden er geen leningen, voorschotten of garanties verstrekt en komen medewerkers niet in aanmerking voor een bonus.

Onze ambassadeurs en leden van onze Raad van Toezicht zetten hun ervaring, kennis en tijd zelfs belangeloos voor ons in. Het salaris van de algemeen directeur is bepaald volgens alle verplichte eisen en richtlijnen en valt met 108.961,- (op basis van 37,5 uur en inclusief vakantiegeld). Ruim binnen de gestelde adviesregeling zoals opgesteld door de brancheorganisatie Goede Doelen Nederland.

Geef kinderen een sterke familie

Sorry

De versie van de browser die je gebruikt is verouderd en wordt niet ondersteund.
Upgrade je browser om de website optimaal te gebruiken.